• Početna / Internet marketing / 6 najvažnijih osobina…

6 najvažnijih osobina viralnih kampanja i zašto su vam one potrebne

Najuspešniji marketing je onaj koji umesto vas obavljaju drugi. Zvuči neuverljivo, ali neke marketinške kampanje ili potezi zaista ostvaruju ogroman uspeh jer o njima pričaju drugi, a ne sam brend. Viralni (virusni) marketing je strategija koja podrazumeva izuzetno brzo prenošenje poruke kroz masu, a da to čine subjekti koji nisu deo kompanije ili brenda koji kampanju plasira. Ovakav efekat nije lako postići, ali kada se jednom dogodi – o njemu se zaista priča i on se širi brzo poput virusa (odatle naziv strategije).

Viralni marketing se razvio iz word of mouth strategije koja je podrazumevala usmeno prenošenje informacija i širenje svesti o brendu. Digitalna era pretočila je usmenu komunikaciju u share, koji je ključ viralnosti u digitalnom marketingu. Naš AdNea tim je tu da vam pruži više informacija i pomogne u izradi vaše strategije.

Koja je tajna viralnih kampanja? Koje su njene osnovne karakteristike?

6 ključnih stvari koje odlikuju svaku viralnu kampanju:

1. Aktuelna priča

Društvene mreže su glavni teren u okviru koga se razvija viralan sadržaj, a njihovi korisnici se bave aktuelnim temama, problemima ili zabavom. Važno je da sadržaj bude relevantan u datom trenutku i prisutan u društvu i medijima kao problem, situacija ili okolnost koja “pogađa” veliki broj ljudi. Viralan sadržaj se tako brzo širi upravo zato što mogu da ga razumeju gotovo svi pripadnici ciljne grupe kojoj se obraćate, jer je zasnovan na nekom aktuelnom problemu koji je najčešće zajednički.

2. Emotivan sadržaj

U eri tehnologije, digitalizacije i automatizacije, emocije su neprocenjive. Zato svaka viralna kampanja neizostavno ima svoju emotivnu dimenziju koja ističe ljudskost i ono što zaista nosimo u sebi. Najčešće je reč o nostalgiji, ljubavi, besu ili buntovništvu kao emocijama koje nas zaista pokreću i koje možemo svi da razumemo.

Emocije mogu biti izazvane i faktorom iznenađenja u okviru kampanje, koji ćete preneti porukom, slikom ili bilo kojom vrstom sadržaja koja se po nečemu izdvaja iz opšteprihvaćenih šablona. Ovo je možda i najteži zadatak za kreatore viralnog sadržaja – da se iskombinujetu emocije, snaga poruke i autentičnost koja će biti široko prepoznata.

3. Promocija vrednosti ili podržavanje/osporavanje nečega

Priča koja se priča kroz viralne kampanje uvek nastaje u odnosu na neki izgrađen stav, problem, ponašanje. Većina viralnih kampanja šalje poruku snažne podrške ili ipak osporavanja prema određenim vrednostima. Zato su viralne kampanje sadržaj u kome treba da zauzmete određen stav koji će se provlačiti kroz svaki deo celokupne poruke.

4. Ciljna grupa

Da biste sadržaju pružili autentičnost i emocije koje će ga izdvojiti, važno je da poznajete ciljnu grupu kojoj se obraćate. Ovaj deo uključuje i poznavanje psihologije.

Šta je to što pokreće vaše kupce ili potrošače? Kako se najčešće osećaju u životnom dobu u kome se nalaze?

Detaljna analiza ciljne grupe prethodi svim marketinškim akcijama, a izuzetak nisu ni viralne kampanje koje su suštinski pokazatelj toga koliko kao brend razumete svoju ciljnu grupu.

5. Promocija brenda

Viralne kampanje obično pričaju priče koje su prevazilaze samu uslugu ili proizvod datog brenda. Međutim, prava umetnost viralnih kampanja leži u tome da snažnom emocijom, relevantnom pričom i dozom originalnosti dotaknete ciljnu grupu, a da sve to uklopite sa identitetom svog brenda i uspešno povežete sa vašim vrednostima kroz koje će i sami proizvodi biti prepoznati. Važno je da bude jasno koji brend i zašto stoji iza priče koju priča.

6. Zabavni ili humanitarni karakter

Većina viralnih kampanja ima zabavni ili humanitarni karakter. Ne zaboravite da su društvene mreže u velikoj meri mesto za zabavu i opuštanje, kao i da se share najčešće koristi za deljenje zabavnih sadržaja za koje korisnik pretpostavlja da može okupirati i njegove pratioce/prijatelje. S druge strane, humanost je ono što ljude spaja bez obzira na sve razlike, pa sadržaj koji potencira ljudskost i saosećanje (ukoliko je dobro isplaniran i upakovan) gotovo uvek odlično prolazi na internetu.

Zašto je viralni sadržaj toliko vredan za brendove?

Prednosti viralnog marketinga leže u tome što se vrlo brzo širi svest o brendu, uz male troškove koji odlaze samo na kreiranje sadržaja koji postaje viralan. Viralne poruke brzo dopiru do široke publike, a koliko će daleko da odu – to ne možete da kontrolišete. Kvalitetan i autentičan sadržaj sa snažnom porukom u pravom trenutku lako prevazilazi sve granice.

Viralnost doprinosi i povećanju poverenja u brend, budući da korisnici jedni drugim prenose poruku o brendu, bez potrebe da to čini brend u prvom licu (kao što je slučaj sa influenser marketingom).

Sadržaj može postati viralan tako što ćete ga predstaviti na bilo kojoj društvenoj mreži, u okviru e-mail kampanja, kroz vaš blog post, video galeriju i sve druge kanale gde distribuirate sadržaj i informacije preko kojih komunicirate sa ciljnom grupom.

Ono što je neizostavno kod viralnih kampanja, jeste rizik da nećete uspeti. Nije lako dopreti do emocija i saglasnosti velikog broja ljudi, a uspešno kombinovanje svih prethodno navedenih elemenata deluje ponekad kao prava magija. Ipak, uz dobro poznavanje svoj ciljne grupe i pažljivu analizu svih faktora koji mogu da utiču na kampanju, velike su šanse da ćete u svojim namerama i uspeti.