Reklamiranje kroz vreme – od prvih štampanih novina do digitalnog marketing
Reklamiranje je oduvek bilo važan aspekt poslovanja i marketinških strategija. Tokom godina, tehnologija i društveni trendovi su se menjali, što je dovelo do evolucije reklamiranja. Od novina do digitala, reklamiranje se transformisalo kako bi se prilagodilo promenama u načinu na koji ljudi troše svoje vreme i novac. U ovom blog postu, istražićemo kako se reklamiranje razvijalo kroz istoriju.
Novine prvi oblik štampanih medija
U 18. veku, novine su postale prvi oblik štampanih medija. U narednim decenijama, novine su postale jedan od najpopularnijih načina komunikacije svakodnevnice, a i reklamiranja. Reklamni oglasi su se pojavljivali u novinama u obliku jednostavnih tekstova, a kasnije su uvedene i slike. Ovi oglasi su se uglavnom fokusirali na promociju proizvoda i usluga.
Prvi listovi i časopisi na srpskom jeziku štampani su u grčkim štamparijama Venecije i Beča. Svoje prve novine Srbi su dobili deset godina pre Mađara, a dva meseca posle Grka.
Bilbordi – propaganda od vremena Faraona
Bilbordi kao način reklamiranja se koriste još od 19. veka iako postoje dokazi da su ih stari egipćani koristili u svrsi propagande gde su veličali svoje faraone. Bilbordi su oglašavajuće površine na kojima se prikazuju reklamne poruke i slike i obično se nalaze na mestima gde mogu biti vidljivi velikom broju ljudi. Popularnost su stekli jer omogućavaju kompanijama da dosegnu veliki broj ljudi u kratkom vremenskom periodu. Isto tako oni su efikasni u privlačenju pažnje.
Mana bilborda je to što su relativno skupi, a isto tako oni ne mogu biti ciljani kao digitalni oglasi. Bilbordi su vidljivi svima koji prolaze pored njih, bez obzira na to da li su zainteresovani za proizvod ili uslugu koja se oglašava. To znači da se novac troši na reklamu koju vide i oni koji nisu zainteresovani.
XX vek – Radio i televizija
Reklamni oglasi na radiju su postali izuzetno popularnim sa razvojom ovog mediuma u 1920 – tim, oni su se obično sastojali od kratkih govora koji bi reklamirali proizvod ili uslugu. Sa pojavom televizije ona je postala dominantano sredstvo za reklamiranje. Reklamni oglasi na televiziji su bili slični onima na radiju, ali su uključivali i vizuelne efekte.
Postavljanje reklama na radiju i televiziji bilo je skupo, ali se isplatilo jer su ovi mediumi imali veliku publiku.
Da li znate da rekord za najskuplje reklame redovno postavljaju reklame koje se prikazuju u toku poluvremena američkog “Super Bowla”, gde za prikazivanje od 30 sec potrebno je izdvojiti između 6 i 7 miliona dolara.
Međutim moramo da primetimo da poslednjih nekoliko godina, broj gledalaca i slušalaca tradicionalnih mediumima se smanjio, jer se publika okrenula digitalnim medijima.
“Video killed the radio star” 🙂
XI vek – Internet i društvene mreže
Digitalna revolucija promenila je način na koji se brendovi reklamiraju. Internet je omogućio brendovima da se reklamiraju na globalnom nivou, a društvene mreže su postale popularan način za oglašavanje proizvoda i usluga. Digitalni marketing je revolucionarno promenio način na koji kompanije reklamiraju svoje proizvode i usluge. To je omogućilo malim preduzećima i preduzetnicima da lakše dosegnu svoju publiku i konkurišu sa velikim kompanijama.
Društvene mreže, kao što su Facebook, Youtube i Instagram, sada i TikTok postale su popularan način za oglašavanje u 21. veku. Procenjuje se da u 2023 oko 4 biliona ljudi koriste društvene mreže. Reklame na društvenim mrežama omogućavaju brendovima da ciljaju specifičnu publiku, ova vrsta reklamiranja je veoma efikasna jer omogućava kompanijama da stupe u direktnu interakciju sa svojom publikom i reklamiraju se direktno svojoj ciljnoj grupi.
Reklamiranje se razvijalo kroz istoriju, od novina do digitala. Tehnologija i društveni trendovi su se menjali, što je dovelo do evolucije reklamiranja. Danas, digitalni marketing je postao dominantan način reklamiranja, jer omogućava kompanijama da na neki način personalizovano komuniciraju sa svojom ciljnom grupom. Sa razvojem novih tehnologija i društvenih trendova, reklamiranje će nastaviti da evoluira, prilagođavajući se novim načinima kako ljudi konzumiraju informacije i kupuju proizvode.